TREKKIN писал(а):П.С. Черезвычайка вводится при внешнем вторжении войск чужого государства, а не диверсионной группы.
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про правовий режим надзвичайного стану
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, N 23, ст.176 )
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 662-IV ( 662-15 ) від 03.04.2003, ВВР, 2003, N 27, ст.209
N 743-IV ( 743-15 ) від 15.05.2003, ВВР, 2003, N 29, ст.233
N 4652-VI ( 4652-17 ) від 13.04.2012, ВВР, 2013, N 21, ст.208
N 4765-VI ( 4765-17 ) від 17.05.2012, ВВР, 2013, N 15, ст.99
N 5459-VI ( 5459-17 ) від 16.10.2012, ВВР, 2013, N 48, ст.682
N 245-VII ( 245-18 ) від 16.05.2013, ВВР, 2014, N 12, ст.178
N 877-VII ( 877-18 ) від 13.03.2014 }
Цей Закон визначає зміст правового режиму надзвичайного
стану, порядок його введення та припинення дії, особливості
діяльності органів державної влади та органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах
надзвичайного стану, додержання прав і свобод людини і
громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб та
відповідальність за порушення вимог або невиконання заходів
правового режиму надзвичайного стану.
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення надзвичайного стану
Надзвичайний стан - це особливий правовий режим, який може
тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при
виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного
характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть
призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу
життю і здоров'ю громадян, або при спробі захоплення державної
влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і
передбачає надання відповідним органам державної влади,
військовому командуванню та органам місцевого самоврядування
відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення
загрози та забезпечення безпеки і здоров'я громадян, нормального
функціонування національної економіки, органів державної влади та
органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а
також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у
здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та
прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії
цих обмежень.
Стаття 2. Мета введення надзвичайного стану
Метою введення надзвичайного стану є усунення загрози та
якнайшвидша ліквідація особливо тяжких надзвичайних ситуацій
техногенного або природного характеру, нормалізація обстановки,
відновлення правопорядку при спробах захоплення державної влади чи
зміни конституційного ладу шляхом насильства, для відновлення
конституційних прав і свобод громадян, а також прав і законних
інтересів юридичних осіб, створення умов для нормального
функціонування органів державної влади та органів місцевого
самоврядування, інших інститутів громадянського суспільства.
Стаття 3. Правова основа введення надзвичайного стану
Правовою основою введення надзвичайного стану є Конституція
України ( 254к/96-ВР ), цей Закон, інші закони України та Указ
Президента України про введення надзвичайного стану в Україні або
в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
Р о з д і л II
УМОВИ І ПОРЯДОК ВВЕДЕННЯ ТА ПРИПИНЕННЯ ДІЇ
НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНУ
Стаття 4. Умови введення надзвичайного стану
Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної
загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої
іншими способами є неможливим.
Надзвичайний стан може бути введений в разі:
1) виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій
техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф,
особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій,
панзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров'ю значних
верств населення;
2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються
загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об'єктів
життєзабезпечення;
3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів,
блокування або захоплення окремих особливо важливих об'єктів або
місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну
діяльність органів державної влади та органів місцевого
самоврядування;
4) виникнення масових безпорядків, що супроводжуються
насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи;
5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного
ладу України шляхом насильства;
6) масового переходу державного кордону з території суміжних
держав;
7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і
діяльності органів державної влади.
Стаття 5. Порядок введення надзвичайного стану
Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях
вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню
Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення
Президента України.
До введення надзвичайного стану за підставами, передбаченими
пунктами 2-7 частини другої статті 4 цього Закону, Президент
України звертається через засоби масової інформації або в інший
спосіб до груп осіб, організацій, установ, які є ініціаторами чи
учасниками дій, що можуть бути приводом для запровадження
надзвичайного стану, з вимогою припинити свої протиправні дії
протягом встановленого у зверненні строку і попередженням про
можливість введення надзвичайного стану.
За умов, що вимагають невідкладних заходів для врятування
населення або недопущення загибелі людей, надзвичайний стан може
бути введено без попередження.
Пропозиції щодо введення надзвичайного стану в Україні або в
окремих її місцевостях Президентові України подає Рада
національної безпеки і оборони України. В разі необхідності
введення надзвичайного стану з підстав, передбачених пунктом 1
частини другої статті 4 цього Закону, пропозиції щодо його
введення подає Кабінет Міністрів України.
Введення надзвичайного стану на території Автономної
Республіки Крим або в окремих її місцевостях може ініціювати
Верховна Рада Автономної Республіки Крим.
Стаття 6. Указ Президента України про введення надзвичайного
стану
В Указі Президента України про введення надзвичайного стану
зазначаються:
1) обгрунтування необхідності введення надзвичайного стану
відповідно до статті 4 цього Закону;
2) межі території, на якій вводиться надзвичайний стан;
3) час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк, на який
він вводиться;
4) перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний перелік
конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово
обмежуються у зв'язку з введенням надзвичайного стану, а також
перелік тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних
осіб із зазначенням строку дії цих обмежень;
5) органи державної влади, органи військового командування та
органи місцевого самоврядування, яким доручається здійснення
заходів надзвичайного стану, та межі їх додаткових повноважень;
6) інші питання, що випливають із цього Закону.
Після підписання Указу про введення надзвичайного стану
Президент України звертається до Верховної Ради України щодо його
затвердження. Звернення Президента України розглядається Верховною
Радою України в невідкладному порядку.
Указ Президента України про введення надзвичайного стану,
затверджений Верховною Радою України, негайно оголошується через
засоби масової інформації або в інший спосіб.
Стаття 7. Строк дії надзвичайного стану
Надзвичайний стан в Україні може бути введено на строк не
більш як 30 діб і не більш як 60 діб в окремих її місцевостях.
У разі необхідності надзвичайний стан може бути продовжений
Президентом України, але не більш як на 30 діб. Указ Президента
України про продовження дії надзвичайного стану набирає чинності
після його затвердження Верховною Радою України.